הדרכת חילוץ ונהיגת שטח
1. דבר ראשון שמגיעים לחילוץ יש להירגע ולחשוב טוב מה החילוץ האידיאלי ושאין שפ"צ או כל גורם סכנה .
2. אם החילוץ מרגיש גדול עליכם עדיף לא לגעת –לסמוך על האינטואיציה האישית- בשטח- לא לבוא עם אגו, צניעות!
3. לצרכי ביטוח- הדבר היחידי שתופס בביטוח/בתי משפט למניעת תביעה מבעל הרכב המחולץ הוא צילום של בעל הרכב המחולץ כאשר הוא מחבר בעצמו את השאקל/הרצועה לרכבו שלו –אפשרי בהנחיה מילולית של המחלץ כיצד צריך לעשות זאת- העיקר שיעשה בעצמו ושיהיה תיעוד לכך שעשה זאת בעצמו- כך לקח אחריות לחילוץ ולכל נזק שעלול להיגרם.
4. בטיחות! להתרחק מכבלי החילוץ לפחות 8 מטר.
5. שאקל תקני חייב להיות בצורת אומגה ולא U !
6. גלגלים ברכב המחולץ עדיף שיהיו מיושרים לכיוון הרכב המחלץ כדי להקל על המשיכה.
7. רכב מחולץ בחול רך לא ילחץ גז בתחילת החילוץ- לחיצת גז מצדו רק תחפור יותר, המחולץ מתחיל ללחוץ גז ברגע שרכבו התחיל בתנועה קלה של התקדמות.
8. קשירת רכב עדיף שתעשה מטבעות הקשירה הייעודיות ברכב ולא מתפוח וו הגרירה.
9. סגירת שאקל אף פעם לא תהיה סגירה הרמטית- מבריגים עד הסוף ואז חצי סיבוב אחורה – כדי למנוע מצב של היצמדות הבורג לאומגה ובכך השאקל עלול להישבר בלחץ מסוים.
10. חילוץ בחול רך עדיף שלא יעשה כאשר שני רכבים עומדים פנים אל מול פנים(מנוע מול מנוע)- מנוע הרכב כבד ומושך את החלק הקדמי של הרכב מיד למטה וכך מנטרל את הכוח מהגלגלים האחוריים.
11. בתחילת חילוץ יש למתוח את הכבל ולנסות להתחיל חילוץ כאשר הוא מתוח, במידה וצריך יותר כוח – לקחת תנופה למכה קלה יחסית- מטר פחות ממצב מתוח – כדי לקבל תנופה.
12. לא מורידים אוויר בחולות לרכב מחולץ לצורך החילוץ (במידה ולא הוריד), כשמסתיים החילוץ אם יש נסיעה נוספת בחולות יש להוריד לרכב המחולץ אוויר שלא ישקע שוב.
13. קשירת רכב במקום אחר חוץ מטבעות הקשירה הייעודיות של הרכב תתבצע רק במידה ואין ברירה אחרת ואפשרית לשאסי בחניקה ועדיף משתי נקודות.
במידה ויש שיפוע צד:
1. יש לעצור ולבחון טוב- לקחת את הזמן– יש לבחון איך ניתן לקשור את הרכב בצורה אופטימלית.
2. אם יש סיכוי הכי קל להתהפכות נועלים הגה לכיוון הרצוי ולא נותנים לבן אדם לשבת בכיסא הנהג.
3. עיגון מהצד אם הכרחי ניתן לעשות מהשאסי בחניקה, ניתן גם לעגן מסביב לקורת הרכב(שמחברת בין דלת הנהג לדלת הנוסע שמאחוריו-כאשר הדלתות פתוחות) או מסביב לכל גג הרכב במידה ואין דלתות אחוריות/חלונות אחוריים. (לשים חולצה/בד בנקודות האחיזה של הרצועה שפח הרכב שלא יתעקם).
4. במידה ואין אפשרות לעיגון רכב מהצד ברכב נוסף דעו שאחיזת הרצועה בצורת הישענות לאחור של 3 אנשים מצד הרכב שוות ערך למשיכה של חצי טון.
כננות
1. בחוק מוגדר שחילוץ עם כננת נועד לחילוץ עצמי בלבד (קשירה של הרכב המחולץ לעצם-עץ/סלע).
2. לרוב האנשים אין צורך בכננת אך אם מתקינים - חובה מפסק זרם לניתוק הכננת במידה וממשיכה לפעול (שלט מפסיק לעבוד).
3. להתרחק מכבל הפלדה של הכננת – אם רצועה לרוב תפצע קשה- כבל כננת יהרוג!
כללי נסיעה בשטח
1. תמיד להוריד אוויר- בשטח סלעי- 20 אחוז מהPSI שהגלגל צריך להיות בו בכביש, בחול רך להוריד לבין 12-18 PSI בבוץ-אין להוריד אוויר (יש סוברים אחרת כל אחד והכרת הכלי).
2. נסיעה בחול רך בHIGH על מנת ליצור מעין ריחוף מעל לחול הרך ותחילת נסיעה בחול תמיד באיטיות למנוע שקיעה.
3. אם מרגישים ששוקעים בחול רך מיד לעצור- גז חזק יותר יגרום לסחרור הגלגלים ושקיעה יותר עמוקה בחול- במצב של שקיעה קלה שהרכב לא יושב על השאסי- ניתן לשים בוק עץ על החול ומעליו ג'ק וכך להעלות כל גלגל ששקע להוציאו מהבור, לכסות הבור ולהוריד את הג'ק- להמשיך לגלגל הבא באותו האופן.
4. סע לאט ככל שניתן ומהר יותר בעת שהדבר נדרש.
5. הכר את מידות רכבך – גובה, משקל, רוחב, אורך זווית גישה וזווית התחלת נסיעה, זווית טיפוס ומרווח מהקרקע.
6. הכר את סימני הידיים בעת שמישהו מכוון אותך.
7. הימנע מהעברת הילוכים בעת התמודדות עם קרקע קשה.
8. "קרא" תמיד את הקרקע שלפניך ככל שהנך יכול. אם בטוח לעשות כך, בדוק בהליכה את הקרקע לפני שהנך נוסע עליה.
9. השתמש בעדינות עם הרגל הלוחצת על דוושת ההאצה.
10. במעלה תדאג למכוון ואמור תמיד למישהו להיכן הנך נוסע, איזה נתיב הנך מתכנן ומתי הנך מצפה שתחזור.
11. אם נתקעתם באמצע מעלה לעולם אל תתנו ברקסים,במידת הצורך מכוון בשילוב רווס עם L או לעגן את הרכב.
12. הקפד מיד עם היציאה לנקות את הבוץ/חול מהרכב. שהבוץ מתקשה הוא לח ועלול לגרום לרטיבות, חלודה וקורוזיה. חול ים או בוץ קשה , הוא מחוספס כמו נייר זכוכית ועלול לגרום לשריטות בחלקי המנוע. חשוב במיוחד לשטוף את חלקי המנוע הפתוחים (אלטרנטור, ברקסים. תזכרו תמיד חוקי הנהיגה חלים גם בשטח ואם יש לכם ספק אין ספק. אל תהיו גיבורים רק בשביל להרשים. סעו בזהירות ושמרו על הטבע.
צוות תופעת טבע כל הזכויות שמורות©הראל רצון מאמר זה אינו בא כדי להמליץ על נהיגה בסגנון מסויים, כותב המאמר אינו אחראי לנזקים הישירים ו/או העקיפים שעלולים להיגרם כתוצאה מהשימוש בהמלצות הכתובות במאמר זה.